Vraag & antwoord

Alle antwoorden op de meest gestelde vragen in onze community kant-en-klaar in een handig overzicht. Nooit meer zoeken tussen oneindig lange onderwerpen naar een antwoord! De Vraag & Antwoord pagina wordt regelmatig ge-update en uitgebreid. Staat jouw vraag & antwoord er nog niet tussen? Stuur dan een privébericht naar De redactie of gebruik het contactformulier.

Corendon Airlines (3)

De dag begint met de thuisopdracht, daar ga je om de beurt iets over vertellen. Daarna heb je met kleine groepjes een opdracht waarbij je iets in elkaar moet zetten en samen moet overleggen hoe je dat gaat doen. Als laatste heb je met een aantal recruiters je sollicitatiegesprek. Dit gaat over jezelf, je werkervaring etc. Als iedereen klaar is, krijg je meteen te horen of je bent aangenomen.

Je begint met een seizoenscontract, ongeveer tot oktober en dan heb je een ‘winterstop’. Ze nemen ruim op tijd contact met je op wanneer je (weer) kunt starten.

Het rooster is als volgt; vier dagen werken, drie dagen vrij. Van de zomer kan het zijn dat je vijf dagen achter elkaar diensten hebt maar dan zitten er ook standby’s tussen. Dit geldt ook voor de vierdaagse indeling.

easyJet (4)

easyJet wil een overzicht van waar je de afgelopen 5 jaar bent geweest en wat je hebt gedaan. Hiervan moet je dus referenties (werkgevers, stageplaatsen, mentor van school) opgeven. Ze checken al die contacten. Dat is een omslachtige opgave omdat een Engels bedrijf dat doet. De Engelsen kennen geen VGB zoals de Nederland kent en easyJet kan geen gebruik maken van de AIVD. Dat is de reden dat ze het via deze omslachtige weg (moeten) doen.

Bij binnenkomst lever je je CV af en wordt je gemeten. Daarna ga je met alle kandidaten in een zaal waar een presentatie wordt gegeven over easyJet in het algemeen. Vervolgens start je met de groepsopdrachten (twee stuks in verschillende samenstellingen). Je moet een opdracht uitvoeren en de groep wordt geobserveerd door een recruiter die let op alle deelnemers qua communicatie, houding en rol in het geheel.
Daarna is er een pauze en na deze pauze hoor je of je door mag naar het individuele gesprek of niet. Als je door mag heb je een een op een gesprek met een recruiter (soms twee) die je vragen om jezelf voor te stellen en je vragen om situaties te beschrijven over hoe je reageert op bepaalde situaties. Ze vinden het fijn als je antwoord via de STAR methode.
Daarna is het afgelopen en kan je thuis wachten op een mail of je door bent of afgewezen.

Je kan het beste een email naar jouw contactpersoon sturen met de vraag of ze een ingevuld aanvraagformulier willen opsturen. Deze ontvang je dan per mail en kan je uitgeprint meenemen naar de afdeling Burgerzaken bij jouw gemeente. De aanvraag van de VOG kost eenmalig rond de €40 en dit wordt noor easyJet niet vergoed.

Je krijgt op de 17e het rooster van de volgende maand. Op ieder moment kunnen ze je standby of geplande vlucht veranderen in je rooster.

KLM en Cityhopper (15)

  • Heb je wel eens een boze passagier/klant/gast gehad en hoe heb je dat opgelost? (Ook bijvoorbeeld een ‘paniek situatie’)
  • Mocht je bijvoorbeeld kleine kinderen thuis hebben; Hoe wil je hier mee om gaan? Want je bent veel van huis.
  • Als je wat ouder bent; Hoe vindt je het om een jongere collega boven je te hebben?
  • Ben je een sociale collega? (Geef bijvoorbeeld een voorbeeld vanuit je vriendenkring)

Je moet overal voorbeelden uit de praktijk van kunnen geven, van je goede én minder goede eigenschappen.

Je krijgt 4 vragen waarop je 30 seconden de tijd hebt om antwoord te geven.

1. Waarom KLC?

2. Wat maakt mij klantgericht?

3. Waarom ben ik geschikt?

4. Wat wil je nog kwijt?

Zorg dat je iets netjes aan hebt en dat je voor een achtergrond zit waarop je goed te zien bent. Make-up en haar ook netjes want het is je eerst indruk op de recruiters van KLC. Je hebt 2 pogingen voordat je het filmpje op moet sturen. Probeer spontaan over te komen en onthou dat de eerste video vaak het beste is.

Je wordt pas op de wachtlijst geplaatst voor de basiscursus wanneer alles rond is. Dus ook je VGB en medische keuring, deze moet je dan opsturen naar een e-mail-adres die in het aanstellingspakket vermeld staat.

Je krijgt bij KLC een contract voor (minimaal) vijf jaar. Tijdens die vijf jaar is het niet toegestaan te solliciteren bij KLM, je dient minimaal 6 maanden bij KLC uit dienst te zijn alvorens je wel weer bij KLM mag solliciteren. Na vijf jaar kan je (afhankelijk van de doorstroom) intern solliciteren voor KLM.

Het is altijd een goede manier om ervaring op te doen als je je daardoor zekerder voelt. Het is een pré maar het vergroot niet persé je kansen. Als je echt heel graag bij KLM wil werken raden we aan daar gewoon direct te solliciteren.

Je begint met een contract voor een jaar. Na dit jaarcontract krijg je bij goed functioneren een contract voor onbepaalde tijd. Alleen de ‘seizoensstewardessen’ van vorig jaar kregen in eerste instantie geen vaste aanstelling maar zij kregen na enkele maanden alsnog een jaarcontract, waarna ze een contract voor onbepaalde tijd hebben gekregen.

Als je bij KLM bent afgewezen mag je binnen het jaar niet ook nog bij KLC solliciteren. KLM en KLC kunnen dit zien en beide maatschappijen vinden dat je minimaal een jaar nodig hebt om aan je verbeterpunten te werken.

Er zijn onofficieel twee wachtlijsten. Als je aangenomen bent kom je op de eerste wachtlijst. Op dat moment ga jij jouw VGB aanvraag doen en zodra jouw VGB aanvraag is goedgekeurd schuif je door naar wachtlijst twee. Die wachtlijst bepaalt wanneer jij in een basiscursus geplaatst zal worden.

De Engelse test is een mondelinge test, je moet iets over jezelf vertellen. Erg belangrijk is om in verschillende tijden te kunnen praten en je moet goed op de grammatica letten.

Als je fulltime vliegt sta je minimaal zo’n 2-4 keer per jaar reserve. Je kan ook reserveblokken aanvragen zodat je zelf controle hebt over wanneer je reserve bent, anders deelt KLM ze zelf in. Dit kan de Schiphol reserve zijn maar ook de thuis reserve. Bij de Schiphol reserve zit je de eerste dag 8 uur reserve in een rustruimte op het KLM Bemanningencentrum en daarna een aantal dagen reserve thuis, meestal 8,5 uur. Bij thuis reserve kan het een week of langer zijn dat je dagelijks 8 uur reserve zit. Tijdens deze thuis reserve moet je binnen een uur op Schiphol kunnen zijn. Hoe je dit doet is aan jou.

Je wordt eerst verzocht om in een afgesloten ruimte in een potje te plassen. Daarna geef je deze door het luik door aan het lab (dus eerst aankleden voordat je het luik opent!). Vervolgens doe je een standaard gehoortest (met een koptelefoon naar piepjes luisteren waarbij je op een knop moet drukken als je er eentje hoort) en een oogtest (letters oplezen op verschillende afstanden). Daarna wordt je opgeroepen voor een gesprek en controle door de keuringsarts. Deze neemt met jou de vragenlijst door die je vooraf thuis hebt ingevuld. Deze krijg je bij het aanstellingspakket thuisgestuurd. De arts laat je daarna achter een gordijn omkleden tot alleen ondergoed en daarna krijg je een korte fysieke keuring. Daarna mag je je weer aankleden en krijg je te horen of je de keuring positief of negatief door gekomen bent. Eventueel moet je nog aanvullende testen doen als de arts dat nodig acht

De cursus duurt ruim vier weken en daarin zit je van maandag t/m vrijdag van 08.30 tot 17.00 op Schiphol Oost of doe je trainingsvluchten.

KLM vergoed jouw Amerikaanse visum. Je dient wel de kosten van ongeveer €160 zelf voor te schieten. Zodra je toegang hebt tot KLM4U.com kan je deze kosten declareren. Deze krijg je met je eerste salarisbetaling (dus de maand ná de basiscursus) teruggestort.

Soms bellen ze met een 06-nummer en soms anoniem. Ze zullen áltijd een voicemailbericht inspreken.

Je gaat gelijk zowel Intercontinentaal (ICA) als Europa vliegen en de verdeling is redelijk 50/50. Je kan erg veel sturing geven aan je rooster door het verzoekensysteem.

Overige vragen (5)

Je kan al voordat jouw VGB is goedgekeurd starten aan de basiscusus of initial. Je mag echter pas werken als gecertificeerd cabin attendant wanneer je in het bezit bent van een geldig VGB.

KLM en Cityhopper zijn hierop een uitzondering, bij deze maatschappijen wordt je pas geplaatst in een basiscursus nadat jouw VGB aanvraag is goedgekeurd.

Werkervaring in de luchtvaart of een servicegerichte omgeving zoals horeca of toerisme is een pré maar biedt geen garantie op succes.

Het is niet een vereiste om een zogenaamde stewardessenopleiding te volgen op MBO-niveau. Het is ook niet altijd een pré tijdens het solliciteren en alle stof die je leert op zo’n opleiding krijg je ook in je basiscursus/initial nadat je aangenomen bent.

Hou rekening met een uur tot anderhalf uur. Zorg dat je ruim op tijd bent, als je te laat bent vervalt je afspraak. Hier valt niet over te discussiëren, het is er vaak erg druk en de Amerikaanse customs officers zijn streng.

Dit proces is van verschillende factoren afhankelijk maar duurt minimaal 5 weken. Heb je langer dan drie maanden in het buitenland gewoond? Dan hangt de duur van het proces af van de autoriteiten van het desbetreffende land. Dit kan dan oplopen tot 6 maanden. Het is dan verstandig om zelf contact op te nemen met de autoriteiten van het land waar je gewoond hebt.

Transavia (5)

Door de wet is Transavia verplicht om personeel na twee jaar (of twee tijdelijke contracten met minder dan zes maanden er tussen) een vast contract aan te bieden. Vast betekent voor onbepaalde tijd, 12 maanden per jaar zoals ieder ander vast contract. Hou er rekening mee dat Transavia erg creatief is hiermee en vaak jou na die periode zes maanden en een dag uit dienst houdt, waardoor jouw teller weer ‘op nul’ komt te staan.

Als je eenmaal aangenomen en werkzaam bent bij Transavia (na het succesvol afronden van de basiscursus) zal je bij goed functioneren altijd weer terug mogen komen in het volgende (zomer)seizoen op volgorde van indiensttreding. Je krijgt vaak een contract tot het einde van het verwachte zomerseizoen. Als je eenmaal ‘opgeroepen’ bent voor dat jaar zal je contract tot het einde van dat seizoen duren. Meestal is dat van april t/m oktober of november. Soms zal je gevraagd worden of je nog enkele weken langer wil blijven als de productie daar om vraagt, en ook dat gebeurt op volgorde van indiensttreding. De contracten en het tempo waarin je een vast contract kan krijgen verschillen erg per basis (op Amsterdam en Rotterdam duurt dat vaak aanzienlijk langer dan op Eindhoven).

Het seizoenscontract is een fulltime contract op basis van 40 uur per week.

Het rooster bestaat uit 4 à 5 dagen vliegen gevolgd door 2 of 3 dagen vrije tijd. Je kan bij het ‘roosterteam’ bepaalde aanvragen doen als je bijvoorbeeld een dag vrij wil zijn.

De selectieprocedure bestaat uit een online sollicitatie en als je die hebt ingezonden krijg je een mail of je profiel voldoet aan de eisen. Als dit het geval is, wordt je uitgenodigd voor een game en een persoonlijkheidstest. Wanneer je dit allemaal goed hebt doorstaan wordt je uitgenodigd voor een selectiemiddag/avond waar je verschillende dingen moet doen. Aan het einde van de avond krijg je te horen of je bent aangenomen of niet.

TUI fly (14)

Voordat je aan de initial start krijg je een introductiepakket, dit materiaal moet je al leren voor je start. Verder is de initial goed te doen, het is veel en je zult je die weken alleen op de initial moeten richten. Je sociale leven moet op een laag pitje.

Er worden enkele vragen gesteld over je motivatie, over je confectiemaat, of je eventueel lenzen/bril draagt en een kort Engels gesprekje. Het gesprek duurt ongeveer 15 minuten.

Je kan gratis parkeren rond de Kruisweg 55 in Aalsmeerderbrug. Dit is de parkeerplaats van de kerk maar deze is openbaar. Vanaf hier is het een kleine 5 minuten lopen naar het kantoor. Check wel eerst of deze regels nog steeds gelden voor dit terrein. Luchtvaart Inside is in deze voor niets aansprakelijk!

Kosten die je maakt met de auto dien je zelf te financieren en hierin word niets vergoed.

Je vliegt ook wel eens vanaf bijvoorbeeld Eindhoven. Aangezien TUI fly Amsterdam als basis heeft, meldt je je op Schiphol en wordt je vanaf daar naar Eindhoven gebracht.

Je vliegt meteen zowel Europa als intercontinentaal (ICA) vanaf het moment dat je de initial hebt afgerond.

De Engelse schriftelijke tekst is een vertaling. Je krijgt een Engelse tekst over een procedure (luchtvaartgerelateerd) en die moet je zo goed mogelijk vertalen naar het Nederlands. Tijdens het ‘mondelinge’ gedeelte moet je een Engelse ‘(firefighting) drill’ letterlijk uit je hoofd opzeggen. Vervolgens moet je een Engelse tekst lezen (niet hardop): een procedure over het openen van de vliegtuigdeuren. Daarna moet je deze tekst in eigen woorden terug vertellen, in het Engels, zonder het blaadje erbij te houden en daar stellen ze nog enkele vragen over.

Je begint bij TUI fly met een seizoenscontract, tenzij je direct als purser angenomen wordt (dat kan alleen als je een minimaal aantal jaar aan vliegervaring hebt bij andere maatschappijen).  De lengte van dit contract wordt per moment bepaald en is afhankelijk van de te verwachten productie. Dit bepaalt ook wanneer je een vaste aanstelling krijgt.

De vergoeding die je tijdens de opleiding krijgt is alleen op basis van het OV en bedraagt ongeveer €250 per maand. Nadat je de initial hebt afgerond krijg je maximaal €130 per maand ongeacht welke vorm van vervoer en op basis van woon-werk afstand.

De uitslag kan krijg je op vooraf afgesproken datums. Als je dan tussen 08.00-17.00 uur wordt gebeld, ben je geselecteerd. Als je die dagen niet wordt gebeld, ben je het niet geworden. En dan kun je diezelfde week bellen voor feedback.

Je hebt 10 vrije dagen per maand, de andere dagen wordt je ingedeeld. Dit kunnen Europa vluchten zijn, ICA vluchten, of standbydiensten. Na een ICA vlucht ben je altijd 3 dagen vrij. De aanmeldtijden variëren van 03.30 ’s morgens tot 22.00 ’s avonds. Maar je meldt vaker vroeg of overdag aan. ’s Avonds komt echter niet vaak voor.

Voorbeeld:

5 dagen punta cana
3 dagen vrij
2 dagen Kaapverdië
3 dagen vrij
3 dagen Curacao

Je moet een drill doen (tijdens de Engelse toets); ze willen weten of je makkelijk iets uit het hoofd kunt leren (het bevat een flight safety procedure in geval van brand aan boord). Daarnaast moet je een groepsopdracht doen, een Engelse toets (zowel schriftelijk als mondeling), een rekentest en een selectie-interview. Daarbij moet je een presentatie van maximaal 5 minuten voorbereiden waarom jij de geschikte kandidaat bent. De vorm van de presentatie bepaal je zelf, maar creativiteit wordt op prijs gesteld. Na de presentatie starten de recruiters met het stellen van de selectievragen.

Het medische onderzoek duurt ongeveer anderhalf uur en het wordt door TUI volledig vergoed.

De initial duurt zo’n 5 a 6 weken en je bent vijf (werk)dagen in de week bezig. Voornamelijk op het kantoor van Tui Fly, maar het kan ook voorkomen dat je naar een andere locatie moet.

De kosten dien je zelf voor te schieten (ook voor het maken van je pasfoto, je hebt namelijk een afwijkend formaat nodig met een witte/gebroken witte achtergrond). Ongeveer €160,-. Maar beide kosten kun je declareren na indiensttreding.

Load More