Grootste vliegveld van Europa blijft voorlopig Heathrow

Het grootste vliegveld in Europa bevindt zich sinds jaar en dag in Amerika. Maar ook in
Europa zijn er grote vliegvelden te vinden. Denk aan Londen Heathrow Airport, Parijs
Charles de Gaulle Airport maar ook Amsterdam Schiphol Airport. De laatste jaren timmert
ook Istanbul Airport nadrukkelijk aan de weg maar: is Turkije nou echt Europa? De
Europese luchtvaart in de notendop.

Hoe strategisch ligt Europa nou eigenlijk?

Europa ligt strategisch tussen Amerika en Azië. Maar zo ligt Azië ook strategisch tussen
Europa en Amerika en ligt Amerika strategisch weer tussen Azië en Europa. Het lijkt dus
wel mee te vallen. Wat wel zo is, is dat de golfregio strategisch ligt tussen Azië en Europa.
Dat is niet mogelijk tussen Amerika en Azië of Europa aangezien daar een oceaan tussen
ligt. Het lijkt er dus op dat het midden-Oosten strategisch gezien het beste ligt.

Hoe kunnen Europese vliegvelden dan zo groot worden?

De binnenlandse markt in Europa groeit nog steeds. Het grootste vliegveld in Europa is
dan ook vaak koning in het verbinden van Europese bestemmingen en dan ook nog de
strategisch ligging ten opzichte van een ander continent. De luchtvaart in Europa is
wereldwijd geen voortrekker geweest maar heeft op het gebied van veiligheid toch wel
zeker zaken verbeterend. Ook is Airbus (Europees bedrijf) tegenwoordig de wereldwijd
leidende vliegtuigbouwer. Een rol die het sinds ongeveer 2020 van Boeing heeft
overgenomen.

Londen LHR, Parijs CDG of Istanbul IST?

Londen Heathrow lijkt hier dan wel de winnaar in te zijn. Bovendien heeft Londen
natuurlijk van oudsher sterke banden met de landen uit het gemenebest, en is de stad in
de wereld gewoon erg belangrijk. Het grootste vliegveld van Europa lijkt hierdoor de
komende tijd nog wel Londen Heathrow te blijven. Maar ook Parijs heeft een groot
voordeel met de binnenlandse markt. En ook speelt Frankrijk nog steeds een grote rol in
Afrika. Ten slotte lijkt Istanbul ook grote stappen te zetten, met het verhuizen van het hele
vliegveld naar een gloednieuwe locatie waardoor de faciliteiten daar top-notch zijn.

Linkse invloeden

Frankfurt Am Main Airport in Duitsland leek lange tijd bij te blijven maar haakt de laatste
tijd toch wel af, net zoals Amsterdam Schiphol Airport. Milieueisen binnen de tol te eisen
en de luchtvaart krijgt door linkse invloeden steeds meer de rol van de makkelijke
zondebok voor het milieu probleem. Vliegen is echter nog steeds een van de meest
efficiënte manieren van verkeer. Er wordt altijd gezegd dat de trein dat is maar treinsporen
aanleggen kunnen niet en masse en bovendien kost de aanleg ook veel CO2. Overigens
moet je treinspoor ook nog eens onderhouden, iets dat de lucht gelukkig niet nodig heeft.
Welk land heeft in 10 jaar tijd de grootste luchthaven van Europa? De tijd zal het leren,
voorlopig lijkt het nog Londen Heathrow Airport te blijven!

Scroll naar boven